Pont Avent

Na een aantal dagen de kust ten westen van Concarneau te hebben bezocht maakten we voor vandaag plannen om nog eens in oostelijke richting te rijden. We kwamen uit bij het plaatsje Pont Avent, meerdere keren  aangeraden maar nog niet eerder geweest.
Aangezien iedereen behoorlijk vroeg wakker was, waren we ook op tijd onderweg. Ondanks dat konden we maar met moeite een parkeerplaats vinden in het dorp. Uiteindelijk lukte het op een grote P buiten het dorp en moesten we nog een eindje lopen om in het centrum te komen. Het centrum zelf stelde eigenlijk niet zo heel veel voor, klein en heel veel verkeer. Na koffie met lekkere Bretonse cake voor papa en mama en een crêpe sucres voor Luus en Kilian gingen we op zoek naar de drie trekpleisters van Pont Avent. Het museum lieten we met de kinderen maar voor wat het was, het Bois d’Amour zag er niet aantrekkelijk uit en daarmee bleef er nog één over, de Promenade Xavier Grall. Dit was een wandeling langs het riviertje de Aven, die qua lengte misschien driehonderd meter bleek te zijn. Na enige minuten gelopen te hebben stonden we weer aan het einde…
Een straat verderop kwamen we onverwacht bij de leukste attractie die nergens stond beschreven, de Chaos de Aven, een wirwar van grote keien in de rivier waar je op en overheen kon springen.  Luus en Kilian konden er geen genoeg van krijgen.

Lucia zweeft boven de Aven

Kilian met papa van steen naar steen

Na een tijd gesprongen en geklauterd te hebben hadden we Pont Aven wel gezien en reden we terug richting Concarneau. Al enige dagen hadden we ontzettende zin in pizza en het leek een goed idee om nu toch echt eens een pizzeria op te zoeken.
Omdat Kilian al snel in slaap viel maakten we er een wat langere autorit van waarbij we Pointe de Mousterlin nog aandeden. Dit viel eerlijk gezegd nogal tegen en pizza’s waren er ook niet. Dan maar verder gereden naar Beg-Meil waar twee goede pizzeria’s moesten zitten. Helaas bleken deze allebei gesloten en enigszins knorrig van de honger (het was inmiddels bijna half vier) reden we maar naar de strandafgang waar een frietkraam stond.
Na de patat nog even op het strand bij Beg-Meil gezeten, wat ook weer heel
eigen karakter had. Hier heel veel donker zeewier en het wemelde van de aangespoelde krabbenpootjes. Geen idee waar deze vandaan kwamen, hadden we nog op geen enkel ander strand gezien. Op de terugweg naar de camping nog even de draaimolen bezocht die de kinderen eerder al hadden gespot. Luus wist een gratis ritje te scoren door de rondzwaaiende pluim te pakken tijdens het rijden.

Kilian op de motor

We reden pas na zeven uur de camping weer op en dus simpel eten gemaakt met een salade en Fougasse. De kinderen waren heel moeilijk in bed te krijgen en pas om elf uur was het echt rustig.