Blumen- Wanderlehrpfad Faschina

Met het weer van de laatste dagen laten we onze plannen afhangen van hoe het weer in de ochtend er uit ziet. Na een avond met forse regenbuien, waarbij het op de camping al vroeg rustig was, konden we een goede nacht maken en bij het openritsen van de tent zagen we een blauwe, kraakheldere hemel.
Met nog zes dagen voor de boeg voordat we naar de Booghjes in Freudenstadt vertrekken zijn er nog een aantal dingen die we nog willen zien. Eén daarvan is de Silvretta Hochalpstrasse, een hooggelegen weg langs een aantal meren met uitzicht op onder andere het Silvrettamassief (wens van papa). Gezien de uitbundige zon werd dat het plan en zaten we rond half elf in de auto.
Nog tijdens de rit zagen we de bewolking vrij snel opkomen en besloten we een alternatief plan te maken.Eén van de andere zaken op ons lijstje was het Blumen-Wanderlehrpfad bij Faschina en de keus viel al vrij snel hierop. Bij Faschina aangekomen was het volledig bewolkt maar niet dreigend dus liepen we naar de Stafelalpbahn die ons naar het begin van de wandeling zou brengen.

De Stafelalpbahn

De tocht omhoog was fris maar leuk en het pad begon vrij steil. Met het moeizame wandelen van de afgelopen dagen in gedachten waren we erg benieuwd hoe het zou gaan maar tot onze verbazing klom Luus zonder problemen naar boven en Kilian volgde stoer. De route liep dalend en stijgend over een soort graat dus Kilian liep vooral bij papa aan de hand.

Luus en mama op de graat

Even uitpuffen onderweg

Berglunch : brood met worst

Nog tijdens de klim zagen we wolken aankomen vanuit het dal en op het hoogste punt waren we volledig ingesloten met nog zo’n tien meter zicht. Dankzij de goede markering vonden we vrij makkelijk de weg naar beneden en in een spooklandschap liepen we langs de Franz-Jozef Hütte. Aangezien we inmiddels wel wat koud en klam waren dankzij de mist besloten we in de hut wat op te warmen. Papa en mama met goulash soep en welverdiende  Pommes Frites voor Luus en Kilian.

Frites voor twee

Tijdens het eten brak de bewolking en konden we weer duidelijk de route naar beneden zien. Het nadeel was dat we nu wel in een lichte miezerregen liepen.
Bij Faschina aangekomen bleek de auto nog een paar haarspeldbochten hoger te staan en Luus en Kilian namen samen met mama hun toevlucht in de Sint Anna Kapelle terwijl papa de auto ging halen.

Kaarsjes branden voor opa Gerard

Uiteindelijk werden er in de kapel nog wat kaarsjes gebrand voor opa Gerard en toen daalden we weer af naar het dal om boodschappen te doen.
De temperatuur in Faschina was nog maar een schamele 12°dus we waren blij toen het in het dal nog 22° bleek te zijn. Op de camping aangekomen liepen we voor het eerst in lange broeken en aten we onder een zwaar bewolkte hemel.
Morgen waarschijnlijk een mooie dag dus dan op naar de Silvretta Hochalpstrasse!