Carnac

De zon scheen vanochtend uitbundig op de tent toen we wakker werden. Geen voorzichtig waterig zonnetje maar een overtuigende gloeiende bol aan een wolkenloze hemel. Dat was eigenlijk voor het eerst sinds we hier vijf dagen geleden waren aangekomen. Snel werden de tafel en stoelen naar buiten geslepr voor een ontbijt in de zon. Omdat de weersverwaching al had laten doorschemeren dat het een droge dag zou worden hadden we gisteren al plannen gemaakt en de keuze was gevallen op Carnac, bekend van de megalieten (menhirs). Omdat we wel wat drukte verwachten hadden we de wekker vanochtend op acht uur gezet om om tien uur weg te kunnen rijden en dat lukte wonderwel.

Na wat kortstondige files kwamen we aan bij Kermario, één van de vier plaatsen waar de megalieten zijn te vinden. Het gaat op dit moment nog om 2600 menhirs van de ooit 11000 die verspreid staan over een gebied van acht kilometer lang. Met de wandelschoenen aan en de rugzakken op zetten we koers naar Manec waar het officiele startpunt was van de wandeling. Van daaruit liepen we terug richting Kermario, langs Manio om bij Kerlescan weer terug te keren.

De menhir rijen zijn neergezet tusen 5000 en 3000 voor Christus en vooral bij de grote stenen is het eigenlijk niet duidelijk hoe dit in die tijd is gedaan. Wat wel opviel is dat de menhirs in georganiseerde rijen staan, waarschijnlijk omdat de zon en maan een rol hebben gespeeld bij het plaatsen. Ondanks wat mild gemopper hebben we de volledige rouet kunnen lopen met een ijsje als aanmoediging onderweg.

Op de terugweg werd er koers gezet naar een strand, de zon scheen nog steeds en de zwemspullen waren vanochtend al igepakt. Bij Carnac zelf was het uitgebreid filerijden, het iets oostelijker gelegen Plage de Kervillen was rustiger. De reden hiervoor werd pas duidelijk bij aankomst, het strand was bedekt onder een indrukwekkende laag zeewier en het was verboden om te zwemmen. Toch vonden we een plekje hoog op het strand maar na een broodje en wat zoeken met de metaaldetector wilden de kinderen toch nog wel erg graag zwemmen op de camping. De Super-U leverde de boodschappen voor vanavond.